1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Çözüldü Görücü Usulü Evlilik Caiz Mi?

Konu, 'Nikah - Talak / Aile Hayatı' kısmında osman1987 tarafından paylaşıldı.

  1. osman1987

    osman1987 Islam-TR Üyesi Kullanıcı

      
    Görücü usulü evlilik caiz midir?Görücü usulü evlilik İslami değil diyenler var.Halbuki benim bildiğim görücü usulü evliliklerde görüşmelere izin veriliyor,şeçme hürriyeti veriliyor.
  2. Abdulmuizz Fida

    Abdulmuizz Fida فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ Yetkili Kişi Site Admin

    Görücü usulu câiz değil diyenler nedeni ve câiz olan evlilk şeklinin adını isteyiniz.

    Evlenirken usulun adının ne olduğundan ziyade, tanış(tırıl)ma, görüşme ve evlenme sürecindeki ilişkilerin İslama uygunluğuna bakılmalıdır. Yoksa her türlü evlilikte kişilerin kendi nefislerinden kaynaklanan yanlışlar olabilir.

    وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
    İçinizde evli olmayanları, kölelerinizden ve câriyelerinizden salih olanları evlendirin. Eğer fakir iseler Allah, kendi fazlından onları zengin eder. Allah geniş (nimet sahibi)dir, bilendir. (Nur 32)

    Ayette de görüğümüz gibi kendilerinde evlilik hayatının sorumluluklarını yerine getirebilme yeteneği gördüklerinizi evlendirin ifadesi, öncelikle evlenecek olanların velilerinedir. Bu evlendirme işi dayatma değil, evlenecek olanların da rıda ve onayıyla birlikte olmalıdır. Aksi durumda bir başkasının hayatını mahvetme nedeni olacaktır. Bu şart hür kişilere yüklenmiş değildir, çünkü onlar için evlendirme teşebbüsünde bulunacaklar ancak öğüt verici, arkadaş veya tanıtıcı olabilirler. Evlilik gelinle güveyin karşılıklı isteğine bağlıdır. Köleyle ilgili olarak, tüm sorumluluk sahibinin üzerindedir, bu yüzden, eğer o yoksul bir insanı kötü tabiatlı, kötü huylu biriyle evlendirirse bu sorumluluğun tüm sonuçları kendisinin olacaktır.

    "... salih olanları evlendirin" ifadesindeki fiilin emir kipinde gelişi, bazı âlimleri bu işin zorunlu olduğu sonucuna götürmüştür, oysa sorunun mahiyeti, işin gerçekte böyle olmadığını göstermektedir. Bir kimsenin bir başkasını evlendirme zorunda olmadığı açıktır. Evlilik tek yanlı bir iş olmayıb, bir ikinci tarafın daha bulunmasını gerektirir. Eğer zorunluysa, evlenecek kişinin durumu ne olacaktır? Başkaları kendisini evlendirmek istediğinde, bunu kabul etmek zorunda mı kalacaktır? Eğer böyleyse, o zaman onun bu konuda hiç bir seçim hakkı yok demektir. Ve, eğer kişinin reddetme hakkı varsa, diğerleri sorumluluklarını nasıl yerine getireceklerdir? Tüm bu yönleri dikkate alan çoğu fakihler, buradaki hükmün emir değil, tavsiye ifade ettiği görüşünü benimsemişlerdir. Hükmün amacı, toplumda evlenmemiş kimsenin kalmaması konusunda müslümanları temin etmektir. Ev halkı, arkadaşlar ve komşular bu konuya gerekli ilgiyi gösterecekler ve böyle bir yardımın olmadığı yerde de, devlet gerekli düzenlemeleri yapacaktır.

    Rasulullah (s.a.v.) bir kadınla evlenmek istediğini söyleyen sahabiye evleneceği kadını görüb görmediğini sormuş, görmediğini söylemesi üzerine de: “Git, onu önce gör. Çünkü bu,
    aranızdaki sevginin kalıcı olmasını sağlamaya daha fazla katkıda bulunur.
    (Muslim, Nikâh 74; Tirmizî, Nikâh 5; İbn Mâce, Nikâh, 9; Buhari, Nikah, 36)

    Evlenecek kişilerin harama girmeden edeb ile birbirlerini görüşüb, evliliğe giden yolda ve evlilik sürecinde birbirlerinin özellik, beklentilerini, karakterlerini ve imkanlarını dosdoğru ortaya koyarak, çıkılacak uzun yolda hayat arkadaşına samimi olarak gerçekleri sunmalı ve birbirlerine karşı gönüllerinin ısınıb ısınmadıklarını kontrol etmelidirler. Tâbi tüm bunlar meşru dâire içerisinde olmalı, şahısların nefsinden kaynaklanan yorum ve tevillerle bu dairenin sınırlarını tahrif etmekten Allah'tan korkmalıdırlar.


    Tüm bunların İslami hassasiyete sahib, yol yordam bilen tecrubeli büyüklerin önderliğinde olması hem fitne için hem kendilerini tanıyanlarca uygun görülen mustakbel eş adaylarının tavsiyelerine itibar etmelidirler. Sonuçta görücü evlilik denilen ve büyüklerce uygun olduğu düşünülüb önerilen aday ile evlenmek mecbûri bir dayatma değil, aksine tavsiyedir.

    İlgili Konular:

    Evlilik Amacıyla Eş Adayı ile Kaç Kere Görüşmek Câizdir?
    https://www.islam-tr.net/konu/evlilik-amaci-ile-es-adayi-ile-kac-kere-gorusmek-caizdir.44933/

    Muvahhid Aileye Giden Yol
    (Bekarlara, Nişanlılara, Evlenmek Üzere Olanlara, Yeni Evlilere)

    https://www.islam-tr.net/konu/muvah...-evlenmek-uzere-olanlara-yeni-evlilere.19789/

  3. osman1987

    osman1987 Islam-TR Üyesi Kullanıcı

    Cevap İçin teşekkürler.Hadis'te evleneceğine kişiyi gör deniliyor ve diger bir hadiste de evlenmek niyetiyle bakmanın günahı yok deniyor.Bu Hadislere dayanarak bir kisi kendisini evlendirme yetkili kişi bulamasa veya kendisi bunun icin tek başına araştırmaya kadinlarin yüzüne eline sehvetsiz olarak"evlenecek kişiyi arama" kasdisyla bakmaya başlasa bu haram olur mu?
Yüklüyor...

Sayfayı Paylaş